Helgeland Kraft med forbedret resultat pr tredje kvartal
Konsernet leverer et forbedret driftsresultat også i tredje kvartal, her sammenlignet med tilsvarende kvartal 2022. Samlet driftsresultatet pr 30/9 lander på 352 millioner kroner, noe som er 223 millioner kroner bedre enn samme periode i fjor. Bakgrunnen for det gode resultatet så langt i år er at alle forretningsområder leverer bra, i tillegg til at vannkraftvirksomheten opplever bedre priser og langt lavere tap på finansiell sikring.
Markedet fortsetter å være volatilt, noe som gjenspeiles i de raskt endrende kraftprisene. I sum har imidlertid områdeprisen vært bedre enn fjoråret, og har sammen med lavere tap på finansiell sikring løftet driftsresultatet i Vannkraft. Produsert volum så langt i år er på 864 GWh mot 995 samme periode i 2022. Nedgangen kommer av høyere nedbør i 2022, i tillegg til at vi i år har rehabilitering på 2 av våre største kraftverk. Vannkraftvirksomheten har god drift og god produksjonsplanlegging som sørger for å maksimere produksjon i perioder hvor prisen er gunstig. Kostnadsnivået og investeringene for Vannkraft har vært lavere enn forventet hittil i år, men forventes å øke siste kvartal.
Nettvirksomheten leverer god drift og et driftsresultat hittil i år som er bedre enn samme tid i 2022. Driftsresultatet løftes av forbedret forutsetninger i inntektsrammemodellen, noe som fører til bedre inntekter enn fjoråret. Været har vært relativt stabilt som har ført til at kostnader til ikke levert energi (KILE) er omtrent som forventet. Kostnadsnivået på drift og investeringer er økende for nettvirksomheten. Dette skyldes økende oppdragsmengde og aktivitet, samtidig som virksomheten påvirkes av en betydelig prisøkning på innsatsfaktorer. Vedlikeholdsarbeid og ikke minst de mange forventede industrietableringer på Helgeland vil fortsette å drive investeringene oppover for nettvirksomheten.
Strømsalgvirksomheten leverer et godt driftsresultat pr tredje kvartal. Konkurransen i markedet er sterk, og vår svenske virksomhet opplever lavere marginer og volumnedgang i solgt energi. Vår norske virksomhet har fortsatt en sterk markedsposisjon på Helgeland og har oppnådd gode marginer grunnet gode sikringer på våre fastpriskontrakter. Aktiviteten i virksomheten er god, og særlig vårens lansering av ny app har krevd mye innsats. Den nye appen gir kundene oversikt over sitt strømforbruk og har mange andre nyttig funksjoner. Vår målsetning er kundevekst både lokalt og utenfor vår region.
Utsikter fjerde kvartal
Basert på prognose og en lavere kraftpris siste periode forventer vi et lavere driftsresultat i fjerde kvartal enn tilsvarende periode i fjor. Samlet sett for hele året forventer vi imidlertid en betydelig bedring av årsresultatet i 2023 sammenlignet med fjoråret. Markedet er imidlertid mer volatilt enn noen gang, noe som gjør at prisene kan variere mye og raskt.
Vi forventer gode effekter av arbeidet med strategiprogrammet Taktskifte, hvor vi fortsetter å utvikle organisasjonen gjennom kundefokusert vekst, styrke teknologi og digitalisering, samt drive frem løsninger som er bærekraftig og bra for miljøet. Helgeland Kraft skal fortsatt være en aktiv verdiskaper på Helgeland.
Vi takker våre kompetente medarbeidere som viser stor vilje og utholdenhet i møte med de utfordringene som vi står ovenfor.