En service langt over det jeg hadde forventet

Helgeland Kraft har cirka 40.000 strømkunder. Helge-Martin Sparby fra Vefsn er én av dem.


Ved enden av en liten skogsvei mellom Luktvatnet og Ømmervatnet bor Helge-Martin Sparby sammen med familie og to hunder.

Under de verste høststormene har det blitt mørkt i huset.
– Det har ikke vært et problem for oss. Vi har vedfyring og stearinlys. Vet du, jeg har aldri vært sint på Helgeland Kraft. Selv når strømmen har gått ved skikkelig uvær. Montørene er kjempeflinke og de er raskt på pletten, roser Sparby.
Han har vært strømkunde hos Helgeland Kraft i 20 år.
– Det er like lenge som jeg har vært sammen med kona, uten at det har noen sammenheng for øvrig. For 20 år siden var det ikke så mange strømselskap å velge mellom, men vi har blitt værende i Helgeland Kraft og er fornøyde med det. Det var egentlig naturlig å velge dem grunnet den lokale tilhørigheten. I tillegg gir de tilbake til lokalmiljøene både i form av utbytte til eierkommunene samt utbetaling av sponsormidler til lokale lag og foreninger. Det er selvsagt viktig for meg, sier Sparby.
Han synes montørene er flinke til å vedlikeholde linjene.
– De leter etter feil på et stort geografisk område, og mange steder er fremkommeligheten utfordrende. Om noe, så fortjener montørene mye ros for den jobben de gjør.
Sparby har en stor tomt, og tidligere hang høyspentledningen rett over åkeren.
Under utbedringen av E6 har Helgeland Kraft flyttet høyspentlinjene langs veien. I den forbindelse ble høyspentledningen som hang over åkeren lagt i kabel.
– Helgeland Kraft har gjort en kjempejobb og dette var veldig positivt. Vi er svært fornøyde. De leverer stabilitet i strømnettet og har en markedstilpasset pris.
Sparby har et annet hus liggende på tomta. I påska oppdaget han at det bare var strøm i deler av huset.
– Da rykket de ut i stille uke i påsken og ordnet opp. Det var imponerende og en service langt over det jeg hadde forventet. Jeg håper de fortsetter akkurat som før. Jeg er strålende fornøyd.