Roser sitt lokale kraftselskap
– Fantastiske og engasjerte arbeidere som virkelig imponerte alle med sin heroiske innsats under skaværet i går, i natt og i dag. Takk for innsatsen. Den framsnakkes, hedres og roses overalt.
Det skriver strømkunde Norma Elisabeth Moen på Helgeland Krafts Facebook-side.
Helgeland Kraft setter så stor pris på å få gode tilbakemeldinger fra sine kunder og tok derfor en prat med Norma.
– Jeg bor på Sømna og i dette området er Helgeland Kraft veldig populære. Når det er uvær så skjer det dessverre ofte at strømmen går. I vinter var det ei helg som var ganske så ille. Jeg anser meg selv som hardfør, men unngikk selv å gå ut på grunn av den sterke vinden. Vi kan alltid stole på at mannskapet fra Helgeland Kraft rykker ut. De setter seg selv på sidelinja for å sikre oss strømforsyning. De jobbet døgnet rundt i den perioden og de er generelt veldig raske til å rykke ut så snart det er strømbrudd.
– Jeg er glad for at jeg ikke jobber der selv. Jeg synes de får ufortjent mye kritikk. Det er hardtarbeidende kvinner og menn i kraftlaget. Noen ganger bruker de snøscooter, og andre ganger flyr de helikopter. Med den topografien vi har her, er det steder hvor det kun er mulig å komme frem til fots. Når folk er ute i sånt vær, og jobber for min velferd, da betaler jeg både strømmen og nettleia med glede. Man skal være glad for at det er noen som gidder å gjøre dette. De er generelt raske til å rykke ut.
Hun mener folk er for raske til å gi ris ved strømbrudd.
– Vi glemmer at bak hvert strømbrudd er det mannskap som står på for at vi skal få strømmen tilbake. Et arbeidslag som jobber for min og din velferd, sier Moen.
Når strømbruddet er et faktum er Helgeland Kraft raskt ute og varsler via sms. Her får kundene en forklaring og beklagelse på det inntrufne, og dette setter Moen pris på.
Hun har ei hytte i Velfjorden uten innlagt strøm og vann.
– Det gjør at man virkelig setter pris på hvor enkelt det er bare å kunne slå på en bryter for å vaske klær, lage mat eller slå på lyset.
Hun mener det er viktig å ha et kraftlag med lokal tilknytning og prioriterer strømtilgang i distriktene. At ting tar tid, er hun fullt inneforstått med.
– Når noe ødelegges er det mest lønnsomt å forsøke reparere i stedet for å investere i noe nytt. Slik sparer man både miljø og pengebok, noe som kommer kundene til gode. Selvsagt er det steder hvor linjene skulle vært byttet, men hos kraftlaget som ellers i samfunnet så må det prioriteres, avslutter Moen.