Vilkår Dings

KJØPSVILKÅR MELLOM KUNDE OG HELGELAND KRAFT STRØM AS FOR LEVERING AV VAREN OG TJENESTEN «DINGS»

Generelt:

1. Disse kjøpsvilkårene («Vilkårene») gjelder for kjøp av Dings energitjeneste («Tjenesten») levert av Helgeland Kraft Strøm («Leverandøren») til kunde («Kunden») som angitt i ordrebekreftelsen. Begrepet «Kunden» omfatter private kunder, samt bedriftskunder.

2. Vilkårene supplerer vilkårene angitt i bestillingsskjema og ordrebekreftelse, samt Leverandørens generelle vilkår ved salg av strøm til private kunder og bedriftskunder. Dette utgjør det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet.

Dings - energitjeneste:

3. Dings måler Kundens strømforbruk i sanntid. Leverandøren gir Kunden tilgang til data fra sin egen strømmåler via HAN-porten. Det forutsettes at Kunden har en strømmåler med automatisk avlesing, såkalt AMS-måler. Data vil lagres fortløpende og foreligge tilgjengelig for Kunden gjennom Helgeland Kraft Strøm sin app.

4. Tjenesten forutsetter at Kunden får sin netteier til å åpne HAN-porten på AMS-måleren. Kunden må selv forespørre sitt nettselskap om å få åpnet HAN-porten. Leverandøren kan ikke gjøre dette på Kundens vegne. Det må påberegnes noe tid for å få HAN-porten åpnet fra netteier.

5. Kunden må selv sørge for at det foreligger 4G-dekning der AMS-måleren står og der HAN-port modulen skal plasseres. Leverandøren er ikke ansvarlig for mobildekning der AMS-måleren står, dette er Kundens eget ansvar før tjenesten bestilles.

6. Tjenesten forutsetter at Kunden har en aktiv strømleveranse fra Leverandøren på det målepunktet Kunden ønsker å koble Tjenesten opp.

Bestilling og leveranse:

7. Tjenesten bestilles på Leverandørens nettsider.

8. Kjøpet er bindende for begge parter når bestillingen av Dings er bekreftet av Kunden. Forbrukere har likevel rett til å gå fra kjøpet etter lov om angrerett, se punkt om angrerett for forbrukere nedenfor.

9. Ved kjøp av Dings samtykker Kunden til at produsenten av Dings (HARK Technologies AS, org.nr. 817 927 262) gis en vederlagsfri, ikke-eksklusiv, evigvarende rett til å bruke all informasjon og data som innhentes via Dings («Forbruksdata») til videreutvikling og forbedring av produsentens produkter og tjenester, statistikk, salg av datasett mv., straks Forbruksdataene er anonymisert og ikke kan spores tilbake til eller identifisere Kunden.

10. Leverandøren skal levere Tjenesten så raskt som mulig. Ved bestilling av Tjenesten vil en HAN-port modul normalt sendes Kunden innen en uke etter bestilling. Dette forutsetter tilgjengelighet på lager. Speditør er Posten Norge, og Kunden vil motta et sporingsnummer
for å følge sin forsendelse (fortrinnsvis på mobil). Leverandør står fritt til å endre denne fremgangsmåten for forsendelse. HARK Tech er distributør av utsendelsen og vil være avsender. Dersom Kunden ikke har mottatt HAN-port modulen innen 3 uker fra bestillingsdato, må Kunden varsle Leverandøren.

11. Kunden forplikter seg til å undersøke Tjenesten for eventuelle feil og mangler ved levering, og senest innen 30 kalenderdager etter at HAN-port modulen er levert på avtalt adresse. Skulle modulen ha feil, mangler eller ha blitt skadet i transport, eller Tjenesten ikke virker må du kontakte Leverandøren snarest mulig på epost kundesenter@helgelandkraft.no eller telefon 751 00 700. Ta vare på varen og emballasjen til vi har fått behandlet saken og gitt deg tilbakemelding.

Kunden er selv ansvarlig for å installere HAN-port modulen etter bruksanvisningen. Denne leveres sammen med Dings.

Fakturering av tjenesten:

12. Tjenesten faktureres som et løpende abonnement og faktureres etterskuddsvis hver måned på Kundens strømfaktura. Etableringskostnaden og fraktkostnad ved bestilling av Tjenesten faktureres på Kundens første strømfaktura etter bestilling. Oppstartsdato er satt til 3 uker etter bestilling, med mindre Kunden varsler om manglende levering iht. punkt 10 over.

Etableringskostnad = 699,- inkl. mva. Fraktkostnad på 99,- inkl. mva. tilkommer. Tjenesten = 39,- pr. måned inkl. mva.

Abonnement, oppsigelse av strømavtale og flytting:

13. Tjenesten er en løpende abonnementstjeneste som følger strømleveransen. Kunden kan til enhver tid kostnadsfritt si opp Tjenesten med virkning fra 1. dag i påfølgende måned.

14. Dersom Kunden sier opp Tjenesten, kan HAN-port modulen returneres til Leverandøren. Som en del av Leverandørens miljø-fokus og gjenbruk, ønsker Leverandøren å gjenbruke deler av den Hardware som HAN-port modulen består av. Enheten kan returneres til HARK Tech, c/o Helgeland Kraft Strøm AS, Jarleveien 4, 7041 Trondheim. Dersom Kunden returnerer enheten, vil det trekkes et beløp på 100,- på Kundens neste faktura. Merk at dersom Kunder som er forbrukere benytter angrerett iht. punkt 18 flg., har Kunden plikt til å returnere HAN-port modulen.

15. Ved flytting kan Kunden ta med seg Tjenesten til sin nye adresse/AMS-måler. Dette forutsetter at Kunden får en aktiv strømleveranse fra Leverandøren på sin nye adresse/AMS-måler, og at Kunden kontakter netteier for åpning av HAN-porten.

16. Dersom Kunden bytter strømleverandør, vil Tjenesten automatisk opphøre når strømleveransen fra Leverandøren opphører.

Endring av priser og vilkår:

17. Leverandøren forbeholder seg retten til å endre priser og vilkår for Tjenesten innen rimelig tid, og med minst 30 dagers varsel.

Kunden vil fortrinnsvis varsles om endringer av priser og vilkår på e-post.

Angrerett for forbrukere:

18. Angrerettloven gir Kunder som er forbrukere rett til å angre på avtaler som er inngått med næringsdrivende som opptrer i næringsvirksomhet der avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler.

Kunder som er forbrukere, kan ved kjøp av Tjenesten benytte angreretten innen 14 dager etter at HAN-port modulen er mottatt, uten å oppgi noen grunn for dette.

Kundens melding om bruk av angrerett kan fremsettes ved bruk av utfylt angrerettskjema, eller ved fremsettelse av annen utvetydig melding. Fristen er overholdt dersom melding om bruk av angreretten er sendt eller gitt muntlig før utløpet av fristen. Kunden har bevisbyrden for at angreretten er gjort gjeldende.

Angrerettskjema ligger som vedlegg til disse kjøpsvilkårene.

Leverandøren kan også kontaktes via kundesenter@helgelandkraft.no eller telefon 751 00 700

Forbrukeren skal uten unødig opphold, og senest 14 dager etter at melding om bruk av angreretten er gitt, sende HAN-port modulen tilbake til Leverandøren til adressen angitt i punkt 2 over. Leverandøren vil tilbakeføre alle betalinger som er mottatt fra Kunden uten unødig opphold og i alle tilfeller senest 14 dager etter den dag Leverandøren mottar melding om beslutningen om å gå fra avtalen. Tilbakebetaling foretas med samme betalingsmiddel som ble benyttet ved den opprinnelige transaksjonen, med mindre Kunden uttrykkelig har avtalt noe annet med Leverandøren. I alle tilfeller blir det ikke pålagt noe gebyr som følge av tilbakebetalingen.

Øvrige vilkår og begrensninger i angreretten følger av angrerettloven. Angrerettloven er tilgjengelig på lovdata.no.

Reklamasjon og misligholdsbeføyelser:

19. Dersom Kunden oppdager feil eller mangler under Tjenestens løpetid, må Kunden innen rimelig tid etter at mangelen er oppdaget eller burde vært oppdaget gi Leverandøren skriftlig beskjed om mangelen (reklamasjon).

20. Dersom det foreligger mangler ved Tjenesten som innebærer at denne ikke kan benyttes til sitt formål, skal ikke Kunden betale for Tjenesten fra reklamasjonstidspunktet til mangelen er utbedret. Utbedring skal skje innen rimelig tid. Leverandøren er ikke ansvarlig for noen form for tap Kunden påføres som skyldes mangler ved Tjenesten (herunder tap av data). For Kunder som er forbrukere gjelder imidlertid digitalytelsesloven og Kunden kan i alle tilfeller gjøre de sanksjoner gjeldende som følger av loven.

 

19.01.2024

Vilkår og Angrerettskjema PDF